04.07.2024 10:24:15
Nawigacja
O Stowarzyszeniu
Statut Stowarzyszenia
Zarząd i Członkowie
Deklaracja
Odznaka Absolwenta

Absolwenci Szkół od A do F
Absolwenci Szkół od G do L
Absolwenci Szkól od Ł do R
Absolwenci Szkół od S do W
Absolwenci Szkół od Z do Ż

Najpopularniejsze tematy
Najnowsze fotki w galerii
Ostatnie komentarze
Ostatnio na forum

Wyszukaj
Regulamin strony
Kadra Pedagogiczna
Internat
Statki Szkolne - załogi
Fundusze Pamięci
Izba Pamięci
Składki członkowskie 2016
Składki członkowskie 2017
Składki członkowskie 2019
Ostatnie artykuły
Technikum Żeglugi Śr...
Bractwo Mokrego Pokł...
Spotkanie 18.11.2017
Zjazd
KNAGA - inne określe...
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

30/05/2022 15:24
Stasiu, przed każdym ze zjazdów tak było - przed każdym...Ani Twoja, ani Warszego rocznika to wina, bo z a w s z e byliście najliczniejsi(!) Pozdrawiam :-)

30/05/2022 14:24
Myślę ze liczba chętnych do uczestnictwa w Zjeździe jest tak mała gdyż część kolegów przyjęła metodę wyczekiwania będzie " dłuższa Lista" to ja tez się zapisze a to związuje ręce organizator

30/05/2022 13:40
Zjazd 75 leci powstania szkoły to nie tylko ważna uroczystość ale okazja do spotkania kolegów w murach Naszej szkoły gdzie spędziliśmy piękne młodzieńcze lata. Pozdrawiam kolegów i myślę ze będzie nas

29/05/2022 13:25
...dociekać i dopytywać, a 75 Lecie, to wyjątkowa rocznica. Niektórzy pokonają setki kilometrów, by w nim uczestniczyć. Pozdrawiam :-)

29/05/2022 13:23
Administratorów/or
ganizatorów proszę o odniesienie do mojego komentarza - pod postem o najbliższym Zjeździe /do którego pozostało kilkanaście dni/. Sami uczestnicy nie mają, jak widać smiałości, by do

Powrót Szkoły
Reaktywację Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu, zlikwidowanego w 2005 roku, zapowiedzieli Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz Paweł Hreniak, wojewoda dolnośląski. Przywrócenie działalności dydaktycznej, tej zasłużonej dla rozwoju w naszym kraju żeglugi śródlądowej szkoły, od lat postulowały Stowarzyszenie Absolwentów TŻŚ i środowiska związane z transportem wodnym.
W latach 1952 - 2005 wrocławską szkołę, kształcącą uczniów na poziomach zawodowym i średnim, co roku opuszczali absolwenci z przede wszystkim z kwalifikacjami marynarskimi - nawigatorów oraz mechaników. Znajdowali oni zatrudnienie na statkach rzecznych dużych śródlądowych przedsiębiorstw żeglugowych (w Krakowie, Warszawie, Bydgoszczy, Gdańsku, Wrocławiu i Szczecinie) oraz budownictwa wodnego i w instytucjach administracji wodnej. Wielu z absolwentów technikum kontynuowało naukę na różnych uczelniach wyższych lub pływało na statkach morskich, zdobywając kwalifikacje oficerskie, w tym kapitanów żeglugi wielkiej.

Absolwentem Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu jest kpt. ż. w. Jerzy Latała, dzisiaj prezes Żeglugi Gdańskiej. Przypomina on, że w czasach PRL zawód marynarza miał wysoką rangę społeczną, bo stwarzał możliwość poznania świata, co było wtedy niedostępne dla większości obywateli. Zainaugurowano już rok rzeki Wisły 2017 Gwarantował także wysokie zarobki. Dlatego też wielu młodych ludzi, w tym z południowych regionów kraju, wybierało naukę w we wrocławskim technikum. Dawało ona im szanse na pływanie zarówno na statkach śródlądowych, jak i na morskich. Stąd zdarzało, że na jedno miejsce w szkole przypadało 10 kandydatów. Jej uczniowie nosili mundury i obowiązywała w nim dyscyplina wojskowa. Była to prawdziwa szkoła życia. Praktyki zawodowe odbywały się najpierw grupowo, na rzecznych barkach szkolnych - Młoda Gwardia i Westerplatte, a po trzecim roku nauki, już indywidualne, na statkach przedsiębiorstw żeglugowych. Kpt. Latała odbył praktykę na statkach pasażerskich Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga Gdańska, którą dziś zarządza, ale już jako firmą prywatną. W latach 80. ubiegłego stulecia długodystansowa, regularna żegluga śródlądowa w Polsce zaczęła zamierać, a zaniedbywane, główne drogi wodne - Wisła i Odra, traciły żeglowność. W następnej dekadzie rozpoczęła się likwidacja upadających przedsiębiorstw żeglugowych, zajmujących się transportowaniem towarów. Absolwenci wrocławskiego technikum znajdowali jednak nadal bez trudu zatrudnienie na statkach śródlądowych armatorów niemieckich czy holenderskich oraz polskich, których barki albo zestawy pchane przewożą jeszcze ładunki na zachodnioeuropejskich drogach wodnych. Dziś nasze firmy żeglugowe, działające na rynkach krajowym i zagranicznych, odczuwają braki kadrowe. Zapowiedziane przez rząd przywrócenie żeglowności Odrze i Dolnej Wiśle, spowoduje wzrost zapotrzebowania na pracowników z kwalifikacjami marynarskimi. Na razie przygotowują ich Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu i Zespół Szkół Żeglugi Śródlądowej w Nakle.

Komentarze
Brak dodanych komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?